donderdag 2 januari 2014

NIEUWJAARS WARMTE


Vorst is er eigenlijk niet geweest, slechts een paar nachtvorstjes. Overal staan nog paddenstoelen en in mijn tuin bloeien nog perkplanten. Goudsbloem en Sanvitalia doen net of ze de zomer al weer in de bol hebben. Ook winterbloeiers fleuren de dagen al weer op, Hamamelis, Prunus subhirtella en Lonicera purpusii, niet alleen met kleuren maar ook met geuren.


Nick, Tim en Michael weer boven water

De Houtduiven en de Turkse Tortels zitten luid te koeren op mijn dak en de mannen Vinken hebben al hun bruiskostuum aan. Ook de Grote Bonte specht laat luid roffelend horen welk gebied hij tot de zijne rekent. Gezien een boze en ruzieende buurman is het nog afwachten of het hem lukt.
Op Nieuwjaarsdag hadden de jongentjes van de overkant ook al zin om een eindje te gaan zwemmen. Het water was niet zodanig  van temperatuur dat er een rondje gezwommen werd en na het nieuwjaarsbommetje stonden ze na een paar seconden al weer op de kant om gehuld in handdoeken en warme jas snel de warme kamer op te zoeken


2 opmerkingen:

  1. Ja het mag dan niet erg winters zijn, een duik in het water in deze tijd vind ik toch wel stoer.
    Van mij mag er nog wel even een mooie vorstperiode komen, maar het lijkt er nog niet op.
    We zullen zien waar de natuur ons dit jaar mee zal verrassen.
    Ik wens je alle goeds en veel mooie natuurbelevenissen in het nieuwe jaar.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Nieuwjaars duik sla ik liever over. Maar zo warm als het nu is hoeft voor mij niet. Laat er nog maar een korte stevige vorstperiode komen met een laagje sneeuw, dan weten de planten en dieren tenminste ook dat het nog lang geen lente is.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen