woensdag 18 december 2013

NOG EEN WAAIERTJE



Naast het waaiertje van de vorige blog bestaat er nog een ander waaiertje. Deze draagt de naam, Plooivlieswaaiertje ( Plicatura crispa ). Het groeit bij mij op  een stapel verschillende soorten loofboomhout dat al enkele jaren ligt te wachten om te worden opgestookt. Het is ook weer een plaatjeszwam. Ze groeien dakpansgewijs, okerbruin van kleur aan de randen lichter tot vrijwel wit. De onderkant vertoont witachtige lamellen die meer op plooien lijken doordat ze een beetje vreemd aderachtig met elkaar zijn vergroeid. Net als het waaiertje zeer algemeen voorkomend. Als je net als ik wat stapeltjes hout niet in de fik steekt maar hier en daar in de tuin een plaatsje geeft heb je een goede kans dat ze aan komen waaie(re)n. Ook ander zwammen zullen zich na verloop van tijd zeker laten zien, leuk om eens te proberen. O, ja alle twee waaiertjes schijnen eetbaar te zijn, lekker? Ik heb het nog niet geprobeerd ze zijn een beetje taai lijkt mij, maar wie het eens proberen wil die mag.



2 opmerkingen:

  1. Nee, toch maar niet op het Kerstmenu plaatsen :)
    Gr Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha leuk Ubel en zeker leuk om wat hout uitnodigend klaar te leggen
    voor waaiertjes. En eten maar niet geloof ik, ik geniet er wel van met mijn ogen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen