vrijdag 3 april 2015

LENTE, PASEN EN KERST.



Ondanks de regen en de storm komt de lente er aan. Overal gaan bloemen bloeien in tuinen, bossen en velden. Knoppen aan bomen zwellen en barsten open. Zo ook de bijna zwarte driehoeks knoppen van de Es. Als de zwarte schubben opzij gedrongen worden komen de donkerpaarse nog gesloten helmdraden te voorschijn. Nog een enkele warme dag en ze springen open om hun stuifmeel mee te geven aan de wind.





Bezig zijnde in mijn tuin kom ik weer het Gestreepte nestzwammetje tegen, het zit er al vanaf de herfst vorig jaar. De 'eitjes' zien er wat gebleekt uit, zal ik ze een kleurtje geven zo vlak voor de paasdagen? Ach laat ook maar, gewoon naturel is ook goed. Al die geverfde eieren, wat een rare gewoonte eigenlijk, alsof er al niet kleur genoeg is in de lentetuin.


 
 



Tussen al dat vrolijke lentegedoe staan in mijn tuin nog aardig wat kerstrozen in bloei. De echte witte Helleborus niger naast licht- en donkerpaarse en bijna witte met spikkeltjes van de Helleborus orientalis zaailingen. Vlak in de buurt staat een groepje Narcissen, volgens mij is dat de echte paasbloem. Om niet helemaal de kluts kwijt te raken zitten de knopjes van de Pinksterbloem dankzij het vroege paasfeest gelukkig nog stijf dicht. Misschien kunnen we ze beter allemaal gewoon lentebloemen noemen.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto van de Es,Ubel. Prachtige knoppen zijn het goed dat jij daar even aandacht voor vraagt.
    Mooi ook het nestzwammetje, nog nooit zelf gezien. Tja en een helleborus is natuurlijk ook altijd mooi.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de zwarte knop van de es heel mooi, maar als hij zich opent zoals op je foto is hij ook prachtig. Wat een bijzonder zwammetje heb je in je tuin ontdekt. Als kleine vogelnestjes met eitjes.
    Fijne 2e paasdag nog,
    Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen