woensdag 30 juli 2014

DOORKIJKBLAADJES




Het was me al een tijdje opgevallen, aan diverse eiken zaten enkele blaadjes waar het licht door heen scheen. Er is weer een of ander beestje bezig dacht ik dan. Later maar eens nader bestuderen als ik er om denk was de gedachte. Maar ja, zoals zo vaak kom je dan net te laat. Toen ik echter weer een nieuw blad in het oog kreeg waar de vorige dag maar een heel klein doorkijk stukje te zien was heb ik het eens nader bekeken. Eerst was er niets te ontdekken totdat het blad voorzichtig was omgedraaid, daar zaten de boosdoeners. Het was een heel legertje vraatzuchtige slakvormige bastaard rupsen. Eigenlijk zijn het geen echte rupsen wat de naam al doet vermoeden, want uit deze rupsen komen geen vlinders maar bladwespen. Gelukkig zijn het per boom maar een paar blaadjes waar het bladgroen van wordt verorberd en lijdt de boom geen schade en heb ze dan ook lustig verder laten grazen. 




2 opmerkingen:

  1. Ha wat is dat toch leuk dat jij altijd de aandacht richt op onverwachte en vaak voor de oppervlakkige kijker verborgen zaken.
    Wat zijn er zo nog veel dingen te ontdekken, bedankt voor het delen van weer zo'n wonderlijk gebeuren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai dat ziet er toch echt niet veel belovend uit voor de boom. Het zijn er zo veel.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen