zondag 3 november 2013

HERFSTKIEKEN

Stormen, regen en dalende dagtemperaturen dat zal de herfst wel zijn. Dat is voor iedereen wel duidelijk, de dikke jas moet weer aan de das weer om en op de fiets het regenpak aan. De herfst kent gelukkig ook zonnige kanten, mooie zonsondergangen en weinig wind. Vandaag was zo'n mooie dag...........ja in het noorden, maar in het midden van het land heeft het gespookt hoor ik op het nieuws. Nederland, zo klein en toch met enorme verschillen. Ik was op pad met mijn camera en heb een er lustig op los geschoten. In de tuin heeft het geluks klavertje prachtig verkleurde blaadjes op een sierappeltje zit een hooiwagen. Drinkt hij van de regendruppels van de afgelopen nacht of zuigt hij appelsap op? Ik weet het niet en kan het ook niet goed zien. Via de begraafplaats loop ik naar het bos om te zien hoe het er met de paddenstoelen staat. Onderweg kom ik een zwaar gedoornde struik tegen met oranje gele vruchten welke lijken op mandarijntjes. Het is de Poncirus trifoliata en inderdaad een familie lid van het mandarijntje, de sinaasappel en citroen. Afkomstig uit Japan wordt hij, zij het mondjesmaat in ons land gekweekt. Als jonge plant is hij wat gevoelig voor strenge vorst volgens de literatuur, iets wat ik niet heb gemerkt. Hij groeit en bloeit goed en de bloemen ruiken lekker, echte oranjebloesem. In het bos ligt veel troep van de voorbijrazende storm van maandag 28 oktober. Op een door een vroegere storm gevelde boom ontdek ik kleine oranje schijfjes met zwarte wimperhaartjes. Het lijkt alsof ze zich mooi hebben gemaakt met wimperzwart. Het is het gewone wimperzwammetje met de zondagse naam Scutellinia scutellaria. Natuurlijk kom ik nog veel meer zwammen tegen die uiteraard opgeslagen worden op een SD-tje. Zolang er nog geen nachtvorst is langsgekomen kunnen we daar nog van genieten net als van herfstkleurend blad en zelfs van nog bloeiende bloemen en rondvliegende insecten.





1 opmerking:

  1. Fijn dat je weer genieten kunt van de natuur Ubel na alle gezondheidsproblemen.
    Belabberd dat er ook nog eens werd ingebroken in die tijd.
    Ik heb nu je nieuwe weblog gevonden en meteen aan mijn blogrol toegevoegd, ik ga je
    mooie natuuravonturen graag weer op de voet volgen.
    Dit is ook zo'n mooi blog met oog voor de dingen waar veel mensen normaal gesproken aan
    voorbij zullen lopen.
    Prachtige foto's ook, je bent zo te zien al behoorlijk vriendjes geworden met je nieuwe apparatuur.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen